Heb jij een verhaal met een boodschap en voelt het als jouw missie om die te delen met de rest van wereld? Of heb je een presentatie die staat als een huis en wel eens een hele goede lezing zou kunnen worden, zodra je er nog meer van jezelf instopt? Ergens moet je een diep verlangen hebben om het podium te pakken met jouw eigen lezing, anders zou je deze 20 tips om veelgevraagd spreker te worden nooit geopend hebben.

Ik ben Lisa en ik zeg dit omdat ik spreek uit ervaring en weet hoe het voelt om dit diepe verlangen te hebben. Vanuit een kleinkunst achtergrond heb ik zelf ruim zeven jaar als spreker met mijn lezing ‘Smart & Sexy’ op vele podia gestaan. Nu geniet ik er juist van om andere vrouwen, zoals jij, te helpen om een lezing te maken en spreker te worden. Hierin ben ik meer dan een sprekerscoach want ik regisseer je ook. Zoals de naam van mijn traject ‘Maak met mij jouw lezing’, als suggereert, maken we jouw lezing samen. Dit doe ik namelijk het allerliefste. Van jou een succesvol spreker maken. Onze verhalen mogen namelijk gehoord worden. Sterker nog, ze moeten gehoord worden. Wij vrouwen hebben een stem!

Naast dat het een kick geeft om jouw lezing steeds weer aan een ander publiek te geven, heeft spreker zijn nog andere voordelen. Om er een paar op te noemen:
– Netwerken gaat moeiteloos of eigenlijk geheel vanzelf, omdat bijna iedereen na afloop met je wil praten.
– Je hebt autoriteit op het gebied waarover je spreekt. Dit kun je vergelijken met de uitgever van een boek.
– Je bespaart veel tijd omdat je jouw (fulltime) salaris vaak al in een paar uurtjes per week verdient. Het uurloon van sprekers is namelijk relatief hoog.

 

1. Durf het podium te pakken met jouw lezing

Al heb ik mijn lezing nog zo vaak gegeven, ook ik ben nog steeds wel eens zenuwachtig. En dat is maar goed ook, want helemaal niks voelen is vaak geen goed teken. Juist die zenuwen, maken dat je alert, gefocust en energiek bent.

Echte podiumangst heb ik nooit gekend omdat ik op de Kleinkunst Academie al vrij jong leerde om hiermee te dealen. Wat ik heb gemerkt tijdens het regisseren van mensen in mijn training ‘Maak met mij jouw lezing’, is dat het een must is dat je weet wat je gaat doen. Uiteindelijk gaat het erom dat je keuzes maakt: wat ga je vertellen, in welke vorm, wanneer en waar? Maar ook: wat heb je aan en waar moet de setting voor jou aan voldoen om je lekker te voelen? Zodra dit allemaal helder is, verdwijnt een groot deel van de angst als sneeuw voor de zon. Kortom, het is essentieel om je professioneel voor te bereiden. En ga meters maken. Ga jouw lezing gewoon heel vaak geven op verschillende podia!

Als je echt een diepgewortelde angst voor spreken hebt, zijn er tegenwoordig -net als bij andere angsten – heel goede therapieën en trainingen. Zoek hier vooral hulp bij, want het is echt zonde als je het podium niet op durft terwijl jouw verhaal zich daar wel voor leent en je diep van binnen ook het verlangen hebt. ‘Feel the fear and do it anyway!’


Download gratis de 29 tips om een lezing te maken

2. Welk onderwerp wil jij als spreker aankaarten?

Je hebt een belangrijke missie naar jouw publiek toe. Je wil ze raken, inspireren of informeren met een bepaald onderwerp. En dat kan van alles zijn. Als je denkt “Wie zit er op mijn onderwerp te wachten?” Ga maar eens op onderzoek uit en kijk wat er allemaal gebeurt rondom jouw onderwerp en bedenk je welke belangrijke plek jij hierin zou kunnen innemen?

Zo heb ik laatst met een iemand een hele mooie lezing gemaakt over eenzaamheid. Het onderwerp raakte me onwijs. Het blijkt namelijk dat eenzaamheid veel meer speelt dan wij denken. Ook onder jongeren komt het vaak voor. Dan is het gewoon heel bewonderenswaardig als iemand opstaat om hier een lezing over te geven en haar persoonlijke – en vaak pijnlijke – verhaal erin te verwerken, om zo anderen bewust te maken en te raken.

Ik kwam het onderwerp eenzaamheid ook ineens overal tegen, in de krant, op Facebook etc. Het speelt blijkbaar en dat zal voor jouw onderwerp ook gelden. Zodra je je echt verbindt met jouw onderwerp, kom je het overal tegen en word je dus ook vanuit allerlei verschillende hoeken geïnspireerd. Je zult zien dat je straks eerder te veel dan te weinig te vertellen hebt;-)

Wil je weten of jouw concept haalbaar is? Klik hier en doe de haalbaarheidsscan. Dan ga ik heel open naar jouw concept kijken.

 

3. Het belang van een goede lezing

Met een lezing inspireer je jouw publiek, geef je ze een andere kijk op een bepaald onderwerp of laat je ze iets inzien. Je brengt iets bijzonders. Vaak met een persoonlijke ‘ touch’, zodat er verbinding ontstaat.

Wat maakt jouw verhaal nou een goede lezing? Ik heb gemerkt dat sprekers dit op verschillende manieren insteken. De een denkt: “Ik vertel gewoon mijn verhaal en ik kom er wel uit. Op verjaardagen hangt ook iedereen aan mijn lippen.” Diegene onderschat het eigenlijk, want zodra je het podium pakt gelden er ineens andere regels en wetten. Jouw publiek vindt het namelijk prettig als je goed voorbereid bent en veiligheid schept door een helder kader te schetsen waarbinnen jouw verhaal zich afspeelt. Je publiek wil graag weten waar het aan ongeveer aan toe is: Hoe lang duurt het? Ben ik de juiste doelgroep? Wordt dit leuk en inspirerend of juist saai? Het klinkt misschien gek, maar pas zodra je dit kader geschetst hebt, kun je lekker los door ze te verassen met anekdotes, humor, theatrale elementen en interactie.

Bereid je dus goed voor en neem een gespecialiseerde regisseur in handen om jouw verhaal professioneel neer te zetten. Brené Brown zegt niet voor niets: “ Verhalen zijn gegevens met een ziel”. In een presentatie volstaan goede Powerpoint slides, maar in een lezing gaat het naast jouw expertise, om jouw persoonlijke verhaal. En om daar de juiste balans in te vinden, raad ik je echt aan om samen te werken met een regisseur.

Zo heb je natuurlijk ook mensen die maar niet kunnen stoppen met voorbereiden en blijven priegelen door steeds weer iets toe te voegen of te veranderen. Voor hen blijft het tot vlak voor het geven van hun lezing een zoektocht. Dat doodzonde van de energie, want je mag ook lekker in flow gaan spreken en erop vertrouwen dat een groot gedeelte uit je hart komt zodra je je goed hebt voorbereid.


Download gratis mijn e-book “21 succesvolle ideeën op jouw lezing te verkopen”.

 

4. Training presenteren of spreken in het openbaar

Wat is een lezing eigenlijk? Het woordenboek zegt: ‘Een verhaal over een bepaald onderwerp dat uitgesproken wordt voor een publiek’. Zoals ik net al aangaf, is dat helemaal waar. Verhalen vertellen op het podium werkt heel goed. Toch is een echte professionele lezing waar je geld voor kunt vragen, meer dan alleen een verhaal vertellen. Je hebt een heldere opbouw nodig met verrassende wendingen die zowel jouw verhaallijn als jouw missie versterken.

Heb je er wel eens aan gedacht om een cursus professioneel spreken te volgen? Als je echt een lezing wilt maken raad ik je aan om met een gespecialiseerd regisseur samen te werken die zelf ook vaak op het podium heeft gestaan. Zelf zie ik het als mijn missie om van jouw verhaal een unieke verkoopbare lezing te maken: met krachtige anekdotes, een begin dat adembenemend is, een spannend en inspirerend middenstuk. Een masterpiece van een presentatie die jou als persoon overstijgt zodat je écht impact kunt maken.

Benieuwd hoe je professioneel spreker wordt? Lees mijn blog ‘5 punten waar je op moet letten als je spreker wilt worden’ hier.
 

5. Wat is het eerste waar ik op let als ik arriveer bij een sprekersopdracht?

Ik stap nooit zomaar het podium op. Integendeel, ik zorg ervoor dat ik me onwijs goed heb voorbereid. Dit proces gaat al weken voor de opdracht van start. Ik overleg altijd tot in de kleinste details met mijn opdrachtgever. Zo weet ik niet alleen wat er precies van me verwacht wordt, maar weet mijn opdrachtgever ook duidelijk wat ik verwacht. Ik heb namelijk een bepaalde setting nodig om mijn lezing tot een succes te maken. Denk aan factoren als belichting, geluid, stoelopstelling, maar ook de manier waarop ik aangekondigd word.

In deze video zie je wat ik vervolgens allemaal check zodra ik op mijn plek van bestemming ben, ofwel zodra ik arriveer bij mijn sprekersopdracht.


 

6. De opening van je lezing moet staan als een huis

Een goede en krachtige opening is de eerste indruk die je maakt en daardoor zeer bepalend voor het succes van jouw lezing. Een opening die staat als een huis zorgt ervoor dat je goed ‘landt’ op het podium en bij je publiek. Je kunt het vergelijken met het zingen van de eerste zin van een liedje. Als je niet lekker begint doordat je niet de juiste toon te pakken hebt, is het heel lastig om dit in de rest van het liedje weer recht te zetten.

Zelf was ik laatst op een event waar goede sprekers waren met zeer krachtige openingen. Dit maakt dat ik me kan ontspannen en durf ik mee te gaan in het verhaal. Als de opening daarentegen onrustig en onduidelijk is, word ik dat zelf ook. Als regisseur kijk ik natuurlijk wel anders en waarschijnlijk extra kritisch. Toch voelt het publiek jouw onzekerheid ook, maar dan onbewuster. Idealiter maak je meteen verbinding met de mensen in de zaal. Het liefst gaan ze op het puntje van hun stoel zitten of zich juist volledig ontspannen. Je wil ze hoe dan ook het gevoel geven dat het wel goed komt met jouw lezing.

GRATIS VIDEO TRAINING

Ik heb een gratis video training gemaakt met 29 tips om spreker te worden. Klik hier om je in te schrijven.
 

7. Maak de opening van jouw lezing persoonlijk

Een goede opening zorgt er dus voor dat je gelijk een band opbouwt met je publiek. Je publiek weet ook meteen wie ze voor zich heeft en het geeft direct richting aan jouw lezing. Uit onderzoek is gebleken dat zowel het begin als het einde van jouw verhaal, bezoekers het meeste bij blijft. Een goede opening is dus onmisbaar.

Je kunt je lezing beginnen met een vraag, een stelling of een theatraal element zoals een gedicht of een lied. Nog krachtiger is het om met een persoonlijke anekdote van start te gaan. Hoe kwetsbaar het ook voelt, jouw publiek zal je hierdoor al snel in vertrouwen nemen. Als je doelgroep corporate is, adviseer ik je des te meer om een persoonlijke opening te maken.
 

8. Hoe begin ik aan mijn lezing?

Wanneer je nog geen eigen lezing hebt is het belangrijk klein te beginnen. Maak eens een tijdlijn met de hoogte- en dieptepunten uit jouw leven. Schrijf je beste anekdotes en ervaringen op. Met welke onderwerpen voel je je verbonden? Waar begint het te jeuken? Wat voelt onrechtvaardig? Waar wil jij je hard/hart voor maken? Uit welke pijn heb jij uiteindelijk juist kracht geput? Wat als je maar één kans in je hele leven krijgt om het podium te pakken, wat MOET je dan gezegd hebben?

Open een notitieboek op je telefoon en schrijf steeds op wat je te binnen schiet. Ga door je boekenkast, bekijk oude foto’s of lees dagboeken door. Het belangrijkste is om gewoon te beginnen. Er zitten zoveel meer verhalen in jou als toekomstig spreker dan je waarschijnlijk denkt. Alleen jij leidt jouw leven zoals jij dat doet. Persoonlijk vind ik dat iedereen als het ware op een schatkist zit met een eigen, unieke lezing. Vaak durven we het slot echter niet open te draaien. Misschien denk je, nu je weet dat je spreker wilt worden, dat het allemaal ‘groots’ moet zijn, maar dit is echt niet het geval. Iedere grote spreker is begonnen met een klein verhaal van zo’n 15 minuten.
 

9. Laat je niet intimideren maar inspireren door top sprekers

Vaak vergelijk je jezelf met sprekers die al jaren werkzaam zijn en hun lezing jaar in jaar uit perfectioneren. Je ziet hun succes, maar wat je niet ziet is hoe hun eerste 15 minuten er vroeger uit zagen. Het belangrijkste is dat je een verhaal hebt dat ‘staat als een huis’. De eerste paar minuten al. Nog belangrijker is het dat jij staat voor jouw verhaal!
Zo heb ik samen met een van mijn deelnemers, Loes Heijmans, een lezing gemaakt over hoe het is om met Diabetes te leven. Naast dat spreken iets is wat Loes heel goed afgaat, heeft ze een zo’n specifiek onderwerp dat het juist in haar voordeel werkt. Het is namelijk heel duidelijk waar het over gaat. Bekijk Loes haar blog met video hier.

Ook jouw verhaal is het waard om gedeeld te worden en jij bent het waard om je verhaal te vertellen!

Ik ontvang echt de meest geweldige, hartverwarmende verhalen van oud deelnemers, van het traject ‘Maak met mij jouw lezing’, die nu spreker zijn. Hun bedrijf krijgt een boost en ze spreken voor steeds hogere gages. Dat is natuurlijk super, maar meestal gaat het om de kick. Hoe geweldig is het om jouw verhaal de wereld in brengen en daar applaus voor krijgen!


Download gratis mijn e-book “21 succesvolle ideeën op jouw lezing te verkopen”.

 

10. Overgangen in jouw lezing

Een belangrijk verschil tussen het houden van een presentatie en het geven van een goede lezing, is de manier waarop je verschillende verhalen tot één verhaal maakt. Hiermee bedoel ik dat je van jouw opening, missie, interactie met de zaal en je (persoonlijke) anekdotes, één geheel maakt. De soort overgangen die je maakt tussen al deze verschillende onderdelen zijn erg belangrijk.

We hebben namelijk de neiging om de verschillende onderdelen van onze lezing heel braaf aan elkaar te praten. Bijvoorbeeld: “Nou heb ik net uitgelegd wat mijn geschiedenis is en daarom ga ik jullie nu de drie dingen uitleggen die….” Het is veel krachtiger om gelijk te beginnen met je volgende onderdeel. Bijvoorbeeld door met zinnen als: “Ik las laatst in de krant…..” “ Het is 12 december 2014…..” Dit zijn harde overhangen. Het is spannend, maar maakt je lezing wel een stuk interessanter. Het is theatraler doordat je jouw publiek hoog inschat. Je mag er namelijk op vertrouwen dat je publiek makkelijk meekomt in jouw overgangen.
 

11. Vertel jouw verhaal in de tegenwoordige tijd

Kijk eens wat het met jou en je verhaal doet als je de anekdotes die in je verhaal zitten in de tegenwoordige tijd vertelt. “Het is zomer 2013, ik sta met mijn blote voeten in het gras.” Je creëert hierdoor gelijk een beeld waarin je jouw publiek meeneemt en houdt het tempo er lekker in. Vaak voelt het publiek zich ook meer betrokken wanneer je jouw verhaal in de tegenwoordige tijd vertelt.
 

12. Je eerste sprekersopdrachten

Je allereerste opdrachten als spreker zijn uiteraard heel spannend, maar ik kan je vertellen dat het ook de allerleuksten zijn! Zo kijk ik tenminste terug op de eerste paar keer dat ik het podium pakte. De adrenaline stroomt door je lijf als nooit tevoren, maar hierdoor is de kick ook als nooit tevoren. Daarnaast hebben je eerste paar opdrachten een sneeuwbaleffect. Je zult namelijk zien dat het balletje gaat rollen je daarna in een stroomversnelling aan opdrachten terechtkomt. Dat merk ik ook aan de deelnemers van mijn ‘Maak met mij jouw lezing’ training: de eerste opdrachten zijn lastig binnen te krijgen en daarna gaat het steeds meer vanzelf.

Benieuwd hoe ik me voelde vlak voor een van mijn allereerste sprekersopdrachten?
In deze video vertel ik je wat er door mij heengaat als ik onderweg ben naar een van mijn eerste sprekersopdrachten. Je ziet onder andere hoe ik mezelf voorneem om me niet in te houden door mezelf 100% te geven.


 

13. Organiseer je eigen event voor jouw lezing

Veel van mijn deelnemers organiseren eerst zelf een event om hun lezing als het ware te oefenen. Ze nodigen mensen uit hun warme netwerk uit; familie, vrienden, kennissen en uiteraard ook zakenrelaties. Je kunt het natuurlijk oefenen in je eigen huiskamer, maar in de omgeving van een theater of andere evenementenlocatie, voelt het wel een stuk echter en dus professioneler. Je eigen event organiseren geeft je ook een deadline. Als het je lukt om jouw lezing binnen drie maanden – nadat je een professionele sprekers training of opleiding gevolgd hebt – te geven, creëer je bovendien momentum. Als je nog langer wacht, wordt het steeds lastiger om dat podium ook echt te pakken.

Weet dat je al met weinig financiele middelen een eigen event kunt organiseren. Zo zijn er veel kleine en toegankelijke theaters die je voor € 100 – € 300 per dagdeel kunt huren. Schroom niet om een kleine entree te vragen, zodat je in ieder geval uit de kosten bent. Ik kan je van harte aanbevelen om het gelijk goed aan te pakken door een fotograaf én cameraman in te huren. Zo bouw je een trackrecord doordat je gelijk beeldmateriaal en referenties hebt.


Download gratis de 29 tips om een lezing te maken

14. Katapulteer jezelf tot veelgevraagd spreker

Ik had het er net ook al even over, maar kan het niet vaak genoeg zeggen: zorg dat je vanaf de allereerste keer dat je jouw lezing brengt, referenties én beeldmateriaal verzamelt. Je kan nog zo’n ‘state of the art’ website hebben, maar zonder steengoede video en referenties ben je nergens. Jouw potentiele opdrachtgever wil een beleving bij jou krijgen en die haal je niet uit een statische website, al zijn je foto’s nog zo professioneel.

Het gaat erom dat je zichtbaar bent. Niet alleen op het letterlijke podium, maar ook op het online podium. Ga experimenteren met Facebook Live sessies of Instagram Stories. Ga spreken, spreken en nog een spreken. Er zijn ook genoeg open podia waar je jouw lezing in 10 á 15 minuten kunt geven. Best een uitdaging, maar ook een goede test of je jouw kernboodschap echt helder hebt. Een van mijn deelnemers is zelfs als gids tours gaan geven door Amsterdam om meters te maken als spreker. Ook al ken je jouw lezing van voor naar achteren, spreken is een vak apart en leer je alleen maar door het op zoveel mogelijk manieren en op zoveel mogelijk verschillende plekken te doen.

GRATIS E-BOOK

Benieuwd hoe je jouw lezing aan de man brengt? Lees hier mijn blog ’21 tips om je lezing te verkopen‘.
 

15. Je lezing professionaliseren

Een professionele lezing is onmisbaar om door te breken als spreker. Natuurlijk kun je een cursus spreken in het openbaar volgen, deelnemen aan een professionele sprekers training of een sprekers coach in handen nemen, maar hiermee heb je nog geen lezing. Als professioneel regisseur ga ik verder dan een sprekers coach. Ik kijk niet alleen naar jouw performance, we maken jouw lezing samen en dat blijkt goud waard. Jouw verhaal zit al in jou en ik weet het eruit te halen. Vervolgens help ik je vormen, elementen en een opbouw te kiezen, waardoor het brengen van jouw verhaal niet alleen makkelijker maar ook leuker wordt.

Misschien heb je nog geen verhaal of is jouw verhaal nog niet af, maar heb je wel veel kennis? Ik geloof er heilig in dat In iedereen een mooie lezing schuilt. ‘Don’t die with your speech in you.’, zeg ik ook wel eens.

Kijk hier hoe ik je kan helpen om een lezing te maken van jouw verhaal.

In onderstaande video laat ik je zien hoe ik jou kan helpen een lezing te maken van jouw verhaal.

16. Marketing: de kracht van je eigen netwerk

Ik adviseer je om een steengoede video van je lezing te laten maken en deze met je eigen netwerk te delen. 95% kans dat jouw eerste opdrachten uit je eigen netwerk komen. Focus je hierop.

Ook wijst ervaring uit dat je persoonlijke contacten het enorm waarderen als je een dappere stap zet en je hier vaak mee willen helpen. Je kunt jouw connecties dan ook vragen je te helpen met je lezing te promoten i.p.v. deze direct aan ze proberen te verkopen. Dat kan immers altijd nog. Mijn eerste klanten waren de mensen die mij het meeste hielpen om andere klanten te vinden. Deze mensen hebben het beste met je voor en willen je echt helpen. Het is vaak een kwestie van tijd voor ze je in zullen huren voor een lezing op hun event, op het werk, een borrel of een vereniging.

Natuurlijk is het spannend om je eigen netwerkt aan te sluiten. Als je dat ook vind, kijk dan de volgende video:


 

17. Sprekersbureaus: creëer naamsbekendheid

Het kan voorkomen dat je ‘onder de vleugels genomen wordt’ bij een sprekersbureau. Sprekersbureaus bemiddelen tussen opdrachtgevers en sprekers. Er zijn deelnemers van mijn traject ‘Maak met mij jouw lezing’ die binnen een week tijd meerdere opdrachten via sprekersbureaus kregen.
Een voorbeeld hiervan is een van mijn deelnemers, Jeannette Welp. Jeanette zet mensen letterlijk in beweging met muziek. Deze promo video heeft ze samen met mij en mijn team gemaakt en bracht haar gelijk de een na de andere opdracht via sprekersbureaus.

Het is belangrijk om bij sprekersbureaus zoveel mogelijk ‘top of mind’ te blijven. Bekijk hier de tip van een van mijn andere deelnemers: Hélène Oosterhuis. Ze is een van de meest gevraagde sprekers van Speakers Academy. Hélène maakte met mij haar tweede lezing. Heel slim, want nu kan ze nog een keer geboekt worden bij haar oude opdrachtgevers!

Ga op zoek naar een bureau dat bij je past en waar je een goed gevoel bij hebt. Sprekersbureaus willen ook een goed gevoel bij jou hebben voordat ze je aandragen bij hun klanten. Een goede match is dus erg belangrijk.
 

18. Welk tarief vraag je als spreker?

Het ligt helemaal aan jouw doelgroep, maar met een professionele lezing kun je als beginnend spreker zeker tussen de € 1000 en € 1500 vragen. Je kunt altijd nog zakken met de prijs als een organisatie dit budget niet heeft. Er zijn ook deelnemers uit mijn traject die hun lezing in het begin voor niets geven omdat ze weten dat de kans groot is dat ze uit een bepaalde sprekersopdracht vele andere opdrachten zullen halen

Een sprekersbureau vraagt een fee van 20% – 25%, dus als jij een heel laag instaptarief vraagt, is dat niet zo interessant voor een sprekersbureau. Pas vanaf € 1000 en € 1500 gaan ze pas echt iets aan jou verdienen.
Uit onderzoek, wat wij zelf uitgevoerd hebben onder sprekersbureaus, blijkt bovendien dat ze op zoek zijn naar unieke sprekers die een lezing hebben met humor, interactie én een impactvolle boodschap. Sinds de komst van TED Talks, zijn we natuurlijk verwend met verassende verhalen en presentaties die bijna een kunstwerk zijn om naar te kijken en luisteren. Vandaar dat het zo belangrijk is om een professionele lezing te maken als je bij een sprekersbureau – en dus op een hoog niveau – in wilt stappen.

Meer weten over de tarieven die je als spreker kunt vragen? Check hier het mijn e-book ‘Wat kun je vragen voor een lezing?

En wat uniek zijn betreft: Check hier de video die ik samen met mijn team gemaakt heb voor mijn deelnemer Emma Voerman.


 

19. Creëer bewijs dat je een professionele spreker bent

Zoals ik al een paar keer heb aangegeven, is het onmisbaar om referenties te verzamelen. Hoe meer referenties en bijvoorbeeld logo’s van opdrachtgevers, je op jouw website hebt staan, hoe meer vertrouwen jouw potentiele opdrachtgevers in jou en je lezing zullen hebben. Je mag op jouw website dus best een beetje ‘opscheppen’ over je opdrachtgevers. Nog beter is het als je anderen laat opscheppen over jouw lezing. Als je nog niet veel opdrachtgevers hebt gehad is het ook een mogelijkheid om klanten met wie je gewerkt hebt te vragen een quote over jou te schrijven. Die kun je dan weer op je website publiceren.

Geschreven referenties zijn goed, maar referenties op beeld zijn nog beter. De bezoeker weet zo zeker dat de referenties ook echt zijn. Je hoeft hier geen dure camera voor te kopen, filmpjes opgenomen met een smartphone volstaan ook.

Benieuwd naar de referenties in videovorm die ik zelf heb laten maken om mijn lezing te promoten? Bekijk de promo video over mijn lezing hier.

Zelf liet ik mijn team altijd de volgende vragen aan bezoekers stellen:
– Wat vond je het leukste aan de lezing?
– Welke tip van Lisa kun je het meest toepassen?
– Zou je nog iets tegen Lisa willen zeggen?

De antwoorden liet in aan elkaar monteren. Zo ontwikkel je een video waaruit blijkt dat je een vakkundig spreker bent. Een promo video duurt meestal tussen de een en vier minuten. Eigenlijk is de lengte afhankelijk van hoe goed een bezoeker jou kent en hoeveel interesse er is. Iemand die je goed kent of iemand die oprecht op zoek is naar informatie over jou als spreker, zal geneigd zijn wat langer te kijken.

Daarnaast adviseer ik sprekers altijd om logo’s van opdrachtgevers te publiceren op hun website, zodat je laat zien dat je veel gevraagd spreker bent.
Ik gebruik altijd onderstaande slider met logo’s van bedrijven en organisatie waar ik heb opgetreden.

Rabobank
ING
Crystal clear
TLC
NN
Accenture
Ernst and young
NS
WOMANinc
ROC
PWC
ROTARY
ZIGGO
Logica
KNMI
delta
hva
heineken
EO
Discovery
Crystal
Celgelec

 

20. Is er markt voor jouw lezing?

Loop je al een tijdje rond met de gedachte om spreker te worden, maar weet je niet goed hoe en waar je moet beginnen?
Bekijk hier wat je kunt verwachten van mijn ‘Maak met mij jouw lezing’ traject of boek een vrijblijvende telefonische brainstorm sessie (support [a] lisaportengen.nl)

Naast dat wij samen jou lezing maken, spar ik ook graag met je om antwoord te krijgen op de volgende vragen:
– Is er een markt voor jouw lezing?
– Hoe en waar kun je het beste beginnen?

Samen zorgen we ervoor dat jouw lezing goed genoeg is om tegen een bepaald tarief aan te bieden aan sprekersbureaus of andere organisaties. Ook koppel ik je graag aan mijn (grote) netwerk. Zelf vind ik het eerlijk gezegd gewoon heel erg leuk om in contact te zijn met beginnende sprekers. Er is niet veel mooiers dan het moment waarop mensen van de ‘misschien’ naar een volmondige ‘ja!’ gaan.

Bij een gratis telefonische brainstorm sessie ben ik altijd open en transparant. Als ik bijvoorbeeld vermoed dat je met een bepaald onderwerp geen boekingen zult scoren, krijg je dit eerlijk te horen. Persoonlijk werk ik alleen met mensen waar ik helemaal in geloof. Maar dat lijkt me wederzijds😉

Ik ben heel benieuwd naar jouw verhaal! Als je al tot dit punt hebt gelezen, denk ik dat je zin hebt om een echte lezing te ontwikkelen. Ik help je graag met het maken van jouw perfecte lezing. Natuurlijk is het een investering, maar ik kan je beloven je dat je deze investering snel terugverdient.

Als je twijfelt aan je eigen lezing, mag je ook altijd contact met mij opnemen. Zoals ik al aangaf, heb ik ook een e-book waarin ik je uitleg hoe je jouw lezing het beste kunt verkopen.

Bel mij geheel vrijblijvend op 020-7740858 of stuur een e-mail naar support [a] lisaportengen.nl.

Hopelijk tot snel!
Liefs,
Lisa Portengen