1. Verlangen en Plezier in openbaar spreken.

Dit is de belangrijkste van allemaal! Voel jij een innerlijk diep verlangen om spreker te worden en heb je plezier in spreken voor mensen? Zie jij jezelf al helemaal op een podium staan? Zelfs wanneer je net ruzie hebt gehad? Voel jij je prettig in de schijnwerpers? Want het is nogal wat, dat al die mensen voor je staan en je aanstaren. Natuurlijk is het spannend, dat is eigenlijk met alles. De vraag is: ga je ‘aan’ van spreken voor publiek? Ben je in je element op het podium? Kijken naar een vis in het water is namelijk het leukste. Want waarom zou je iets doen wat je niet leuk vindt? Investeer in iets wat je graag wilt doen en waar je plezier in hebt. Is spreker worden voor jou de vorm om je verhaal te delen?

2. Kies een heldere boodschap voor je lezing die écht bij je past

Waar kan je urenlang over praten? Van welk onderwerp ga jij ‘aan’, waar krijg je energie van en waar wil je de rest van de wereld over vertellen? Als je op een feestje bent, en je vertelt over jouw onderwerp, hangt dan iedereen aan je lippen? Misschien wil je wel over iets vertellen wat jij hebt doorleeft, wat je hebt onderzocht of bestudeerd? Voel je de noodzaak om het te delen? Voor wie wil je spreken? Wie wil jouw boodschap horen? Allemaal vragen om goed over na te denken als jij spreker wilt worden.

3. Content, content, content

Het fijnste is dat je heel veel informatie hebt, dat je uit veel kan putten. Haal voor je lezing de pareltjes eruit en maak een rode draad. Als je nog niet zo veel content hebt verzameld en je kan er nog geen uren mee vullen, dan moet je aan de bak. Je kan bijvoorbeeld mensen interviewen en veel over je onderwerp gaan lezen. In het traject ‘Maak met mij jouw lezing’ helpt Lisa je ook hiermee, misschien kan je jouw lezing nu nog niet maken, maar wel over een paar maanden. Want het is ook super fijn om een frisse blik te hebben. Dat iemand in het publiek zit in plaats van op het podium en je kan vertellen wat jouw lezing zo bijzonder maakt. Lisa kan je helpen een goede lezing te maken.

4. Authenticiteit en talent

Ieder mens is uniek, als spreker is het belangrijk om jezelf te kunnen zijn. We hebben allemaal een prachtig set aan talenten en zijn daarmee authentiek. Deze talenten zijn ook meteen de richting naar hoe je jouw lezing kan vormgeven, zodat het ook echt een lezing van jouw wordt. Want authenticiteit is een van de belangrijkste succesfactoren om spreker te worden. Mensen hebben het meteen door als je iets kopieert en het nep is. Het is belangrijk dat je een aantal basistalenten in je hebt voor het vak spreken. Het is sowieso goed dat je een storyteller bent en goed kan denken in beelden, verhalen en dat je mensen kan onthouden. Neem bijv. Berthold van Omdenken. Hij kan heel fris naar de wereld kijken dat jij denkt; ‘zo heb ik het nog nooit bekeken’. Of Jort Kelder, dat is echt een bepaald type, hij heeft een hele typerende kledingstijl met bretels, is grappig en heel uitgesproken. Misschien kan jij wel heel goed zingen, of een instrument bespelen, kan je prachtig dansen, schilderen of ben je fotograaf of heb je briljante humor waar je iedereen mee aan het lachen krijgt. Wat zijn jouw unieke talenten die je op het podium in kunt zetten om jouw lezing uniek te maken? Wat kan jouw lezing authentiek maken?

5. Ondernemerschap en Focus om jouw lezing te verkopen

Als spreker moet je ook meters maken en aan opdrachten zien te komen. Daar heb je ondernemerschap voor nodig. Lef om jezelf zichtbaar te maken met jouw onderwerp. Een netwerk activeren of als je die nog niet hebt zelfs eerst bewust te creëren. Je zult jezelf in de markt moeten kunnen zetten met social media, en met een mooie site en jezelf goed presenteren. Ondernemerschap is belangrijk. Netwerken ook. Focus op wat je wilt bereiken. Welke doelen stel je voor jezelf op en hoe ga je deze halen? Het succes komt niet vanzelf aanwaaien, je zult steeds weer stap voor stap gaan en een lange adem nodig hebben. De meest succesvolle mensen zijn de mensen die niet opgeven en discipline hebben. Ze passen een aantal leefregels toe die ze elke dag herhalen, en ze gaan door waar andere stoppen. Dus wil je een goede spreker worden? Dan heb je een ondernemers kwaliteiten en -mindset nodig. Verdiep je in mensen die ondernemen, en je inspireren. Kijk naar wat ze doen, welke kwaliteiten ze hebben en welke waarden ze leven. Wat kan je hiervan leren en zelf toepassen als ondernemende spreker?

6. Vlieguren

Je bent niet van de één op de andere dag een veel geboekt en succesvol spreker. Het is een kwestie van veel doen en vlieguren maken. Comfortabel worden op het podium en je verhaal steeds helderder over te brengen op je publiek. Eerst zul je misschien een paar keer een try out organiseren voor vrienden en familie en vragen om waardevolle feedback. Je toetst je verhaal eerst bij mensen die je lief vindt en je oprecht verder kunnen en willen helpen. Verzamel mensen om je heen die kunnen zien wat top gaat en je ook helpen bij wat je nog beter kan doen. Naarmate je vaker hebt gesproken en je lezing steeds iets hebt verbetert word je ook zekerder, en kan je ook aan je klanten beter verwoorden wat je lezing voor hen oplevert. Eerst spreek je misschien voor 10 mensen dan voor 50 en dan voor 150. Dan maakt het niets meer uit hoeveel er in de zaal zitten:). Ben je een topsporter, een tv persoonlijkheid of een succesvol ondernemer met bewezen successen? Dan is de weg naar veel geboekt en succesvol spreker vaak korter. Dit komt omdat mensen je dan al kennen en meer van jou willen weten en leren, je hebt al een bepaald expertise in een ander vak, een zogenaamde ‘track record’. Maar voor de meeste is het maken van vlieguren toch de eerste en belangrijkste stap om spreker te worden.

7. Doelgroep bepalen

Een duidelijke boodschap heeft een duidelijke doelgroep nodig. Dat is super belangrijk. Want wie wil jouw verhaal horen? Waar lopen deze mensen tegenaan en welke oplossing kan je hen bieden? Visualiseer voor jezelf wie er bij jou de zaal zitten. Waarom komen deze mensen hier samen? Wat ga jij met ze delen zodat ze een volgende stap kunnen zetten met wat ze willen leren, weten of ontwikkelen? Je moet het gouden ei vinden, wat ga je zeggen? Hoe zeg je het en waar hebben deze mensen behoefte aan? Zijn er al andere sprekers die hetzelfde onderwerp hebben als jij? Voor wie spreken zij? Je kunt natuurlijk ook een nieuw onderwerp hebben. Heb je hier al vaker ergens over gesproken of een training over gegeven of een video over gemaakt of over geschreven? Als spreker wil je vaak andere mensen inspireren met je eigen ervaring, verhaal of expertise. Het is met name belangrijk om andersom te denken, namelijk vanuit je publiek. Wat maakt dat mensen een kaartje willen kopen voor jouw lezing? Of waarom zou een organisatie jou uitnodigen als spreker? Komt je publiek al ergens samen, zo ja waar, en kan je daar misschien een keer spreken?

8. Goed contact maken met je publiek

Als spreker spreek je. Dat klinkt heel simpel, maar het is ook heel belangrijk dat je leert je publiek te betrekken in je verhaal. Zodat het niet alleen jouw verhaal is dat je met hen deelt, maar dat het ook van hen is, en herkenbaar is voor je publiek. Je publiek betrekken is essentieel voor je succes. Stel je voor dat je ergens anderhalf uur gaat zitten luisteren naar een monoloog, daar wordt niemand echt gelukkig van. Publiek is actiever betrokken wanneer ze betrokken worden. Wat kan je doen om je publiek te enthousiasmeren? Misschien wil je een paar vragen stellen, mensen uitnodigen op het podium of een testje of quiz doen waarmee ze een prijs kunnen winnen? Of wil jij wel een prachtig lied zingen samen met alle mensen in de zaal of dansen als dat een van je unieke talenten is? Kijk op welke manieren je jouw lezing interactief kan maken en zo ook leuk en interessant houdt voor iedereen die aanwezig is. Dat mensen naar huis gaan met meer energie dan ze kwamen, dat ze geactiveerd zijn niet alleen door je verhaal maar dat ze je verhaal ook hebben mogen ervaren.