Waar je op moet letten wanneer je je in schrijft bij een sprekersbureau

Een partner die jou helpt met het verkopen van je lezing en alles regelt. Dat klinkt mooi! Maar is dat het ook? Lisa’s regieassistente, Sonja Brouwer, ging voor jou op onderzoek uit en heeft alle grote sprekersbureaus in Nederland gesproken. Benieuwd wat haar bevindingen zijn inclusief tips waar je op moet letten wanneer je je in schrijft bij een sprekersbureau? Lees dan snel verder.

Het onderzoek

Sonja heeft met alle grote sprekersbureaus in Nederland gebeld. Dit deed zij niet alleen om haar eigen lezing te promoten, maar ze had ook hele lijst met vragen paraat om het sprekersbureau beter te leren kennen. Bij sommige bureaus werd hier enthousiast op gereageerd en direct alle tijd vrij gemaakt om de vragen te beantwoorden. En soms was het compleet het tegenover gestelde. Dit had niet altijd te maken met de grootte van het sprekersbureau, maar ook gewoon met de persoon aan de andere kant van de lijn en met de cultuur van het bureau. Uiteindelijk zijn er uit het onderzoek 5 belangrijke tips gekomen.

De tips:

Tip 1: Wat zijn jouw normen en waarden?

Voordat je contact op neemt met een sprekersbureau, is het goed om te weten wat jouw eigen normen en waarden zijn. Ben jij altijd eerlijk, hecht je meer waarde aan kwaliteit dan aan kwantiteit of vindt je toegankelijkheid heel belangrijk? Dit zijn één voor één dingen waarbij een sprekersbureau met je moet matchen. Denk hier dus goed over na.


Tip 2: Doe je huiswerk.

Over ieder sprekersbureau is online heel erg veel te vinden. Lees de teksten, bekijk de sprekers categorieën en of jij hier met je lezing tussen past en kijk ook eens naar de huidige sprekers in hun bestand. Hoe zou jij hier tussen staan? Daarnaast is het goed om te weten of een sprekersbureau alleen in Nederland is gevestigd of ook daarbuiten. Hoe groot zijn zij? Hoeveel sprekers zitten er in hun bestand? Schrijf vervolgens alle vragen die je hebt op.

Tip 3: Neem telefonisch contact op.

Hoe fijn het soms ook is om gewoon een mail te sturen, je inschrijven bij een sprekersbureau is een hele stap, ook één waarbij je moet voelen of de klik wederzijds is. Dus bel. Stel veel vragen, luister goed en vraag door. Tijdens dit gesprek kunnen jullie beide ontdekken hoe de klik is. Wanneer deze wederzijds is, zul je direct horen hoe de vervolg procedure is. Bij bijna alle bureaus bestaat dit uit het versturen van een mail met heel veel informatie over jou als spreker en je lezing. Wie ben je, waar sta je voor, binnen welke categorie past je lezing, waar gaat je lezing over, foto’s, filmpjes, referenties, teksten voor op de website e.d. Laat het je niet afschrikken. Wanneer je gegevens namelijk niet compleet zijn, geven sommige sprekersbureaus ook hele goede tips voor aanvullingen of aanpassingen. Het kan ook zomaar zijn dat door het maken van een kleine aanpassing alles perfect is. Zie deze procedure dan ook als de eerste stap in het officieel maken van jullie samenwerking. Wanneer dit allemaal in orde is, wordt je bij de meeste sprekersbureaus uitgenodigd om face to face kennis te maken.

Tip 4: Bepaal je tarief.

In de vervolg procedure ga je het al hebben over je tarief. Onthoud daarin Lisa haar gouden regel: ‘’vraag minimaal EUR 2000 voor een lezing, ook het sprekersbureau wil iets verdienen aan het verkopen van jouw lezing.’’ Het is wel goed om aan te geven dat je ook flexibel kunt zijn voor kleinere organisaties. Denk hierbij ook vooraf goed na over het bedrag wat jij aan het einde van de streep wilt overhouden. Sprekersbureaus vragen namelijk gemiddeld 20% commissie voor het verkopen van een lezing. Bouw deze commissie alvast in in het tarief wat je vraagt. Zo weet je zeker dat je overhoud waar jij blij van wordt.

Tip 5: Exclusiviteit; wel of niet doen?

Er zijn een aantal sprekersbureaus die het allerliefste werken met sprekers die exclusief bij hun in te huren zijn. Dit heeft een aantal voordelen en nadelen. Om te achterhalen wat voor jou persoonlijk de voor- en nadelen zijn, is het goed om tijdens je gesprek door te vragen. Hoe willen ze jou gaan promoten? Aan wie willen ze jou promoten? Kunnen ze inschatten hoe vaak jouw lezing maandelijks geboekt wordt en door wie? Zitten er sprekers in hun bestand die vergelijkbaar zijn met jou? Hoe denken zij over exclusiviteit? Kunnen ze je een goed aanbod doen?

Benieuwd naar de uitkomsten van het hele onderzoek?

In het onderzoek dat Sonja heeft gedaan door te bellen met alle grote sprekersbureau in Nederland, heeft zij zowel haar eigen bevindingen gedeeld als diverse feitelijke informatie. Ben jij benieuwd naar het complete onderzoek en Sonja haar huiswerk? Stuur ons dan een mail, dan sturen wij het met liefde naar je toe.