Ik kan zo genieten van de creativiteit wanneer ik met én voor mijn deelnemers werk. Nu is het natuurlijk zo dat ik de meest uiteenlopende onderwerpen mag helpen vormgeven tot een lezing. Ben je benieuwd hoe ik dit doe zelfs wanneer ik niet veel van een onderwerp af weet, hoe mijn proces er uit ziet en waar ik van AAN ga? Lees dan snel verder.

Openheid en helderziend zijn

Wanneer ik in mijn hoofd ga zitten en denk ‘’wat weet ik daar van?’’ of ‘’dat is niet mijn expertise’’ dan stopt het eigenlijk. Dat is ook hoe creativiteit werkt. Wanneer je openheid geeft, wat mij ook echt lukt in dit traject, dan gebeuren er de meest bijzondere dingen lijkt wel. Het voelt dan voor mij ook weleens alsof ik helderziend ben. Dat ik zo helder zie wat iemands kern is. En uiteindelijk zorgt dat er ook voor dat ik zie wat iemand zijn belangrijkste boodschap is, wat uiteindelijk een mooie vorm is om iets in te doen of waarom iemand misschien van doelgroep zou moeten wisselen. Dat voelt voor mij echt als een soort helderziend. Wat zo prettig is! Ik had dat vanmorgen weer.


Eerst scannen voordat ik begin met lezen.

Gisteravond was ik mij aan het voorbereiden om samen met een deelnemer aan de slag te gaan met haar lezing. Zij had allemaal informatie gestuurd inclusief linkjes, teksten en ideeën. Ik kan op dat moment al dat materiaal gaan lezen, maar eigenlijk ga ik er een soort van scannend doorheen. Wat ik op dat moment doe is dat ik mezelf eerst open stel. En dan ga ik er helemaal scannend doorheen. Op dat moment kijk ik, voel ik en ervaar ik wanneer ik AAN ga. En dat kan op één woord zijn of in dit geval op een blog.

‘’Wacht! Dat is iets!’’

Deze deelnemer heeft heel veel geblogd over haar onderwerp, ze is echt een expert in haar thema. Maar mijn oog viel op één blogje uiteindelijk. Een heel klein blogje wat alleen iets aanraadde uit een bestaand artikel. En ik dacht ‘’Wacht! Dat is iets!’’ En ik pak het er uit en dan ga ik het ook echt lezen. En dan voel ik ook in mijn hele systeem ‘’Ja, dit is een hele mooie ingang. Dit zou eigenlijk wel een hele mooie opening kunnen zijn.’’ En dan open ik een Word document, helemaal wit, dan plaats ik dat er in. En wat blijkt… Vandaag heb ik met haar gewerkt om het helemaal op te zetten. Ik heb een soort van structuur en opbouw gemaakt en met haar ernaar gekeken. Maar wat blijkt nou? Zelfs dat kleine blogje met wel 4 hele leuke vragen die iedereen zichzelf stelt, dat dat eigenlijk de leidraad blijkt te zijn van de hele lezing. Op dat moment was zij eigenlijk nog een beetje bang ‘’is dit onderwerp wel professioneel genoeg?’’ of ‘’gaan de managers in de zaal dit wel willen horen?’’. Maar precies door dat blog bleek dat allemaal heel krachtig te zijn en de juiste insteek waar ook een ommekeer in zit. Want als ik het nu ook nog omdraai, dan blijkt er ook nog dit en dit in te zitten.

Dat vind ik één van de leukste dingen aan dit traject.

Dat kan je van tevoren eigenlijk helemaal niet bedenken. Dat gaat met inspiratie zo en met creativiteit. Dat vind ik één van de leukste dingen aan dit traject. Dat ik zoveel met creativiteit werk en dat ik daar zoveel ervaring mee heb. Dat geeft super veel energie en vertrouwen ook voor een volgende keer. Wanneer er bijvoorbeeld weer een deelnemer is die heel weinig informatie heeft of juist heel veel, dat ik denk ‘’daar weet ik niks vanaf’’. Maar zelfs dan gebeurt het dus toch. Als het klopt natuurlijk en er een klik is.

Voor meer informatie over het traject ‘Maak met mij jouw lezing’ klik hier.