Hoe word je spreker?

3

 

5 punten waar je op moet letten als je spreker wilt worden.

 

Wat goed dat je erover denkt om een lezing te gaan ontwikkelen. Of misschien geef je al lezingen of bedrijfspresentaties. Als het een droom is om er meer mee te doen dan is het zeer de moeite waard dit aandacht te geven en te onderzoeken hoe jij jezelf meer kan specialiseren. Een mooie droom mag de kans krijgen om werkelijkheid te worden.
Hieronder een aantal tips om je alvast te prikkelen:

1. Een verhaal vertellen is nog geen lezing.

Wat is een lezing eigenlijk? Het woordenboek zegt: ‘Een verhaal over een bepaald onderwerp dat uitgesproken wordt voor een publiek’. Dat is waar. Verhalen vertellen op het podium werkt heel goed. Beeldend. Raak. Storytelling.
Maar, een echte professionele lezing waar je geld voor kunt vragen is meer dan ‘alleen een verhaal vertellen’. Het gaat over keuzes maken en een opbouw en verrassende wendingen nemen, die jouw verhaallijn en jouw missie versterken.
Als je het in de vingers hebt om van jouw verhaal echt een unieke verkoopbare lezing te maken, met krachtige anekdotes, een begin dat adembenemend is, een spannend en inspirerend middenstuk, iets wat jou als persoon overstijgt, dan zal je een groot publiek vinden voor jouw lezing.

2. Ben je een vrouw? Mooi!

Er zijn nog niet zoveel goede vrouwelijke sprekers en juist wel (steeds meer) events waar vrouwelijke sprekers voor gezocht worden. En er zijn bijvoorbeeld honderden zakelijke vrouwennetwerken. Zij willen graag inspirerende sprekers inhuren voor hun bijeenkomsten. Uit eigen ervaring weet ik dat vrouwennetwerken een fijn publiek is, waar ik je graag mee in contact breng als je dat wilt.

3. Wat is jouw doelgroep?

Denk goed na over jouw doelgroep. Wie zitten er straks in de zaal? Misschien richt jij je niet op vrouwennetwerken maar juist op de zakelijker markt. Een zaal vol medewerkers uit de gezondheidszorg bijvoorbeeld? Of spreek je graag voor het management bij grotere organisaties? Denk goed na over je doelgroep. Mijn tip: Het makkelijkste is het natuurlijk als jouw doelgroep al bij elkaar komt. Dus dat er events en bijeenkomsten zijn waar jouw speciale publiek bijeenkomt. Dan hoeven ze jou alleen nog maar in te huren.

En download vooral hieronder of hiernaast mijn pdf ‘Wat kun je vragen voor een lezing’ en ontvang DIRECT het antwoord: 

Download direct: Wat kun je vragen voor een lezing?

4. Het stemmetje in jouw hoofd.

Kijk uit! Luister niet naar de stemmetjes in jouw hoofd. Jouw ego en jouw ‘error believes’ willen je graag naar beneden praten zodra je aan iets nieuws begint. ‘Wie zit er op jou te wachten?’ of ‘Dit gaat jou niet lukken’. Maar weet: jij bent niet het stemmetje in je hoofd. Jij kan veel meer dan je denkt.

5. Even concreet.

Je moet natuurlijk investeren in de marketing en in jouw zichtbaarheid als spreker. Het is nogal een keuze om binnen jouw business en leven hiervoor te gaan. Het gaat je tenslotte wel veel tijd kosten en je kan jouw kostbare tijd maar 1 keer besteden. Misschien moet je iets anders wel ook loslaten om deze tijd vrij te maken. Maar als je dat eenmaal hebt gedaan, en het balletje rolt: Dan ga je vliegen, dan ga je een geweldige tijd tegemoet, waarin je jouw lezing geeft aan enthousiaste groepen, ga je jouw netwerk enorm uitbreiden en kun jij met 3 of 4 lezingen per maand al heel goed leven. Of je met 1 -2 of 3 -4 lezingen per maand kunt rondkomen hang af van jouw wensen. Om precies te weten hoeveel je voor jouw lezing kunt vragen, adviseer ik je onderstaande PDF te lezen. Je leest jouw antwoord DIRECT: