In 2015 heb ik het boek ‘Doe mij maar diabetes’ geschreven. Over dit boek gaf ik wel eens presentaties en dat smaakte naar meer. Daarom schreef ik me in bij een sprekersbureau. Daarna dacht ik: ‘Hier wil ik meer mee.’ En tegelijkertijd bedacht ik me dat als je een goed tarief wilt rekenen voor je lezing, je daar wel echt achter moet staan. Je kunt ervoor kiezen om voor een laag tarief te komen presenteren óf je zet jezelf wat beter in de markt zodat je een hoger tarief kunt vragen. En dan ga je op zoek naar iemand die er samen met jou een steengoede lezing van maakt.

En voor dat laatste voelde ik meer. Zo kwam ik bij Lisa uit, van wie ik al eerder een presentatie had gezien. Ik vond haar toen heel goed. Gewoon een prettig en positief mens om zo’n traject mee in te gaan. Want tja, ik vind het ook belangrijk dat je een persoonlijke klik hebt. Vooral bij een creatief proces waar je samen echt iets gaat creëren.

Tijdens het eerste telefonische gesprek met Lisa gebeurde er iets waarvan ik denk dat Lisa dat ook nog nooit had meegemaakt. De lezing hadden we samen binnen 10 minuten bedacht. Zo gek. Zo goed. Zoals gezegd gaf ik mijn lezing al een tijdje en wilde ik het anders doen. Ik had er meer een presentatie van gemaakt. Maar waar Lisa en ik achter kwamen tijdens het gesprek, was dat we de scenes uit het boek konden gebruiken als leidraad. Mijn boek is geschreven als dagboek. En daarom was het zo leuk om de scenes uit mijn dagboek na te spelen. Klinkt logisch en simpel. Het lag letterlijk onder mijn neus en ik kwam er maar niet op. Ja, het voelde echt alsof het vanaf het eerste moment al zo had moeten zijn!! Best bijzonder.

Daarna gingen we echt ‘live’ samenwerken. Daar hebben we de puntjes op de i gezet. En nu… nu heb ik binnen twee maanden al drie opdrachten.

Ik sta nu 100% achter mijn lezing. En durf daar ook geld voor te vragen, omdat ik weet dat het gewoon een heel goede lezing is. Dat verkopen gaat gewoon makkelijk, omdat het niet verkopen is wat ik doe. Ik vertel gewoon hoe mijn leven met diabetes eruit ziet. En ik heb een filmpje van mijn lezing gemaakt, die ik op stuur naar bedrijven en instellingen waarvan ik denk dat die gebaat zijn bij wat meer kennis over patiënten met diabetes.

Lisa geeft na afloop van de training een online cursus over hoe je jouw lezing aan de man kunt brengen op een slimme en eerlijke manier. Wat bij haar ook het best werkt. De tip om er achter te komen wie je waneer moet spreken, vind ik de meest waardevolle. Ik had nog nooit een lezing aan iemand verkocht… Dus als ik precies te horen krijg hoe het verkoopproces werkt en wat potentiële klanten het liefst zien, dan kan ik daar wel weer iets passends op bedenken…

Neem bijvoorbeeld de tip ‘maak een video van je lezing’. Hartstikke slim eigenlijk. Je krijgt wat tips over hoe je een leuke video maakt en bedenkt zelf dan wat jouw doelgroep zou willen zien. Nu ik die video, voorafgaand aan een telefoongesprek, stuur heb ik gewoon leuke gesprekken. Drie keer heb ik de lezing al gegeven. Nu begint eigenlijk die bal te rollen. Dat opdrachtgevers zeggen: “ We horen je naam zo vaak, we zijn wel nieuwsgierig geworden.”

Althans, zo ging het bij mijn laatste opdracht. Toen was er iemand uitgevallen bij een bedrijf dat zorgverleners door heel Nederland traint. En die hebben natuurlijk ook vaak te maken met diabetici. Zo’n opdracht kan ervoor zorgen dat ik veel vaker, door heel Nederland, de lezing mag gaan geven. En weer een andere supertoffe opdracht was ook goed voor mijn eigen promotie, ik mocht voor een farmaceutisch bedrijf mijn verhaal doen tijdens een Facebook live uitzending.

Het lukt

Het is aan het lukken, dat spreker zijn. Dat is fijn. Ik durf nu geld voor een lezing te vragen en vind dat mijn verhaal verteld moet worden. Want niemand doet het nog. En er zijn ook veel mensen bij gebaat als er wat meer duidelijkheid komt over een leven met diabetes. Dus echt een win-win!


Over Loes Heijmans

Nadat in 2015 het eerste boek van Loes uitkwam, werd zij steeds vaker gevraagd om hierover te vertellen. In 2018 verschijnt haar twee boek: ‘Doe mij maar diabetes… en een baby’. Toen het tweede boek geschreven was, bleek het verhaal voor de lezing compleet en klaar om verteld te worden.

Voor mensen met diabetes is dit een ‘feest’ der herkenning. Voor alle zorgverleners die te maken met hebben met diabetespatiënten is het een eye-opener van jewelste. In een tien minuten durend consult kun je nu eenmaal niet in het hoofd van je patiënt kijken. Loes geeft je deze inkijk wél en dat resulteert in nieuwe inzichten, verrassende openbaringen en soms bloedeerlijke confrontaties.

Loes is een ervaringsdeskundige die met een open, eerlijke en (ondanks het onderwerp) humoristische blik laat zien hoe het leven met diabetes er in de praktijk uit ziet.

Bekijk hier de promo van de lezing ‘Doe mij maar diabetes’: https://doemijmaardiabetes.nl/over-de-lezing/